19 Ekim 2015 Pazartesi

Milas'a yerleştim

2005 yılının son ayından beri Milas da yaşıyoruz. İstanbul'dan radikal bir şekilde taşınma kararı aldık. 35 yıl İstanbul da yaşadıktan  sonra  farklı  bir iklim, farklı bir coğrafya , yeni iş, yeni ev , çocuklara yeni okul, yeni insanlarla  yaşamımız başladı. 26 Aralık 2005 de karlı bir İstanbul günü yola çıktık.Bir hafta önceden gelmiş kalacağımız evi tutup boya badana işlerini yaptırmış, bütün evin yerleri seramik olduğundan salonu duvardan duvara halı ile döşetmiştim. Bahçe içinde müstakil bir ev hayal etmiştim ama sonuçta Milas'ın merkezinde bir apartmanın dördüncü katında 3 oda 1 salonu olan büyük bir ev tuttum. Evi mazotlu kat kaloriferiyle ısıtmak bayağı maliyeti olacağından ,hayatımda hiç soba yakmamış ben gidip bir soba ,soba borusu ,odun ve kömür aldım. Bu evde 1 yıl kadar kiracı olarak yaşayıp  Milas'ın girişinde otogar tarafında bulunan bir siteye taşındık. 2013 yılından beri  merkezi sayılabilecek bir konumda olan  , yeni yapılmış bir sitede  banka kredisiyle aldığımız şimdiki evimizde oturuyoruz.


Karya uygarlığına Menteşe beyliğine başkentlik yapmış Milas'ın her taşının altından tarih çıkıyor .( Yeni yapılacak bir evin temel yapımında ortaya çıkan tarihi eser örnekleri çok fazla.) Şimdilerde kral Hekatamnos' un mezarının bulunmasıyla ,uzun yuva ve çevresi  arkeolojik kazılarla gün ışığına çıkarılıyor. Uzunyuva, Çöllüoğlu Hanı  , arasta  ve yüzlerce  tarihi evleri  turistler gezebilecek ve buranın önemi dahada büyüyecektir. Milas şimdilerde yüz bini aşan nüfusu var. Yüzden fazla köyüyle (galiba en çok köyü olan ) bir ilçe burası. Milas merkez dağların arasında kaldığından zaten sıcak olan ege iklimi burada sıcakları dahada arttırıyor.  Milasın denize kıyısı olan yerleri; Didim Akbük' den Bodrum Güvercinliğe kadar olan kıyı şeridinde  Kazıklı, Gürçamlar , Güllük, Kıyıkışlacıık(İasos), Boğaziçi (Bargilya), Dörttepe Diğer tarafta Çökertme, Bozalan, Türkevleri , Ören (Keramos), Benim en sevdiğim ve en çok gittiğim  temiz olması nedeniyle tercih ettiğim  Çökertme ve Ören yalı.Öreni Ankaralılar keşfetmiş yazları buraya gelen Ankaralı sayısı fazla. İstanbul' dan da gelenler var.Bu yaz İstanbul da birlikte çalıştığımız bankacı arkadaşımla Ören de karşılaştım. İkimizde çok şaşırıp , aynı anda senin ne işin var burada ?  diye sorduk birbirimize. Dedim ben 10 yıldır Milas da yaşıyorum. Meğer oda 5 yıl önce Milas dan yazlık almış her sene burada kalıyormuş. Şimdiye kadar İstanbul' dan gelen tanıdıklarımdan kimi getirdiysem çok beğendiler burayı.

Milas deyince hemen aklınıza gelen zeytin  ve zeytinyağı. Hemen hemen her yer dağ taş zeytin ağaçlarıyla dolu. Şimdilerde merkez içindeki zeytinlikler maalesef kesilerek siteler yapılması söz konusu. Tanıdığım bütün Milaslı' nın zeytinliği var ve zeytinlerini kış mevsiminde  silkeleyip  toplar ve  fabrikalara sıkmaya getirirler. Bazılarının ağaçları sadece  kendi yağ ihtiyacını yetecek kadar ağaçları fazla olanlar  yağlarını satarak gelir elde ediyorlar.Buralarda  ben dahil hemen hemen herkes  yemeklerini zeytinyağıyla yapıyor. Daha düne kadar fiyatları gayet makul olan zeytinyağı bugünlerde tırmanışa geçmiş durumda. Daha dün Bafa' dan  zeytinyağını kilosu 18 liraya aldım. En son 10 Tl den almıştık. Birde zeytinden bir yıl iyi diğer yıl az ürün alınıyor ve buna var yılı  yok yılı deniyor. Çift sayıla biten yıllar var yılı yani 2016 yılı var yılı.

Milas  okuma oranı , başarı oranı yüksek olan bir yer. İyi fakülteleri  kazanıyorlar. Mezun olanların bir kısmı  büyük şehirlere gidiyor bir kısmı da kendi memleketlerinde kalıp mesleklerini burada yapıyorlar.
Milas da  iş imkanları kısıtlı. Bir kaç maden firması ve  su ürünleri firması (Kılıç,Gümüşdoğa) özelleştirilen Kemerköy ve Yeniköy termik santralleri var. Bodrum-Milas Havalimanı ve Bodrum da ki oteller de  diğer iş alanları.

Dün haberlerde Türkiye de bankalarda en çok yatırımı olan iller sıralamasında Muğla'nın 2. sırada olduğunu dinledim. Evet  doğrudur Milaslıların ekonomik anlamda da durumları  iyi .Bankalarda hatırı sayılı mevduat hesapları  var. Dışarıdan baktığınızda giyimi kuşamı yerinde olmayan biri Milas'ı satın alacak durumda birisi olabiliyor.Çok örneklerini gördüm ya da duydum. Paraya önem veriyorlar. Benim anladığım " adam olmak " tanımının  burada ki  "adam olmak" tanımıyla hiç ilgisi yok. Anladınız siz.

Diğer bir Milas değeri milas halıları. Çarşı içinde ki bir  dükkandan çektiğim fotoğraflar da milas halılarından örnekler var.









Bafa sınırlarındaki kapıkırı (heraklia) bafa gölünde tarih kokan bir köy. Daha dün oradaydık. Çektiğim fotoğrafları facebook sayfam dan da paylaştım. Bir kaç fotoğraf da buraya ekleyeyim.





Daha önce çektiğim Milas fotoğraflarım aşağıda ..











    Ve Ören'den İki kare gelsin.


Resim yazısı ekle