15 Kasım 2015 Pazar

Çekişte zeytin yaptım yiyin gari

Zeytinin yetiştiği topraklarda yaşadığımı söylemiştim , bu arada zeytine bayılırım, bir defasında kırktan fazla zeytin yemişliğim vardır. Önceden zeytinin daldan koparılıp yendiğini sanıyordum ama öyle değilmiş. Zeytinler kışın olgunlaştığında yani rengi iyice karardığında yağı sıkılmak üzere toplanıyor. Yağı sıkılmak üzere dedim çünkü Balıkesir Bursa gibi yerlerde sofralık zeytin burada yağlık zeytin var.


Artık buralı oldum zeytin yapmayı öğrendim.Geçen kış  siyah zeytinlerden sele zeytin denemiştim. (onu  daha sonra anlatırım) Bir iki senedir sitenin bahçesindeki zeytinleri yeşilken toplayıp kırma zeytin yapmaya çalıştım ama toprağı kumlu olduğundan mı nedir zeytinler eridi. 

Zeytinlerin çok az bir kısmını rengi yeşilden kırmızıya dönmüş olanları da çizik zeytin yapmak için hazırladık. Henüz bekleme aşamasında sonra salamura kısmı olacak (Bunu da sonra anlatırım)

Şimdi gelelim çekişte zeytinin yapımına. ''Çekişte  zeytin'' yeşil  zeytinin kırılarak yapılmasına deniliyor.Eşimin topladığı zeytinleri  taş yardımıyla ezmeden tek bir darbeyle kırdık. Sonrasında zeytinler suya kondu. Hemen hemen her gün yada gün aşırı suyu yenilendi.  yaklaşık 3-4 hafta  kadar bekledi.  Acılığı gidene kadar suyun değiştirilmesi gerekiyor buna zeytinin tatlanması da denebilir. Son suyuna ben biraz kaya tuzu koydum.Çekişte zeytin diğer zeytinlere göre daha çabuk olur ve daha çabuk tüketilmesi gerekir. Yerken yağ limon tuz eklenir. Benim zeytin tarifim böyle. Afiyet olsun yiyin gari :)